شب قدر از عظمت بالایی برخوردار است
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۹۴۸۳۹
به گزارش ایرنا حجت الاسلام و المسلمین سید احمدرضا شاهرخی در جلسه آموزههایی از قرآن کریم اظهار کرد: در باب ثواب قرائت سوره قدر رسول گرامی اسلام میفرماید: هر کس این سوره را قرائت کند به او ثواب کسی را میدهند که در ماه رمضان روزه گرفته است و در شب قدر شب زنده داری کرده است.
وی با بیان اینکه امام صادق (ع) فرمودند: که در روز قیامت پیشاپیش مؤمنان نوری است و آن نور سوره قدر است، گفت: از امام علی (ع)، امام باقر (ع)، امام کاظم (ع) و امام رضا (ع) روایات دیگری در فضیلت این سوره ذکر شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی گفت: این سوره با این آیه شروع میشود «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ»، ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم، در آیه ۱۸۵ سوره بقره «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ» نیز بر این امر تاکید شده است، وقتی این دو آیه را در کنار هم قرار میدهیم به این نتیجه می رسیم که شب قدر در ماه رمضان قرار داده شده و قرآن در شب قدر نازل شده، شب قدری که در ماه رمضان قرار داده شده است.
وی ادامه داد: اما اینکه شب قدر در کدام یک از شبهای ماه مبارک رمضان است از قرآن نمیشود استفاده کرد، این قطعی است که قرآن به تدریج و طی ۲۳ سال بر پیامبر اسلام نازل شد اما در سوره قدر «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ» تاکید شده که ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم.
حجت الاسلام شاهرخی، تصریح کرد: این پرسش مطرح میشود که چگونه است قرآن به طور قطعی در ۲۳ سال بر پیامبر نازل شده اما این آیه ذکر میکند که ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم، آیا قرآن یک بار بهصورت دفعی و مجموع در یک مرحله بر پیامبر نازل شده یا به تدریج و طی ۲۳ سال؟
وی با بیان اینکه در این رابطه پاسخهایی ارائه شده اما پاسخی که مشهور است این بوده که یک بار قرآن به صورت دفعی (مجموعی) بر پیامبر نازل شده و آن در شب قدر است، اما همین قرآن در طی ۲۳ سال به تدریج بر حسب حوادث، وقایع و شأن نزولها به تدریج بر پیامبر اسلام هم نازل شده است، ادامه داد: به بیان دیگری محتوای قرآن در یک شب بر پیامبر نازل شده اما الفاظ و کلمات قرآن در ۲۳ سال به تدریج نازل شده است.
نماینده ولی فقیه در لرستان، بیان داشت: ما شواهدی داریم که این امر را تأیید میکند که قرآن هم به صورت دفعی و هم به صورت تدریجی نازل شده است، در بعضی آیات صحبت از تنزیل قرآن و در بعضی آیات دیگر صحبت از انزال است، تنزیل قرآن به معنای همان نزول قرآن به صورت تدریجی طی ۲۳ سال است، انزال قرآن نیز به معنای این بوده که قرآن در یک شب و به یک باره بر پیامبر نازل شده است.
حجت الاسلام شاهرخی با بیان اینکه قرآن تنزیلی از خداوند بخشنده و مهربان است، قرآن از سوی خداوند به تدریج نازل شده است، از طرفی قرآن در شب قدر و به یک باره دفعی بر پیامبر نازل شده است، افزود: «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ» به این معنا که ما قرآن را نازل کردیم، فرو فرستادن و انزال قرآن را به «ما» نسبت داده میشود که این امر به دلیل عظمت قرآن است، برای عظمت قرآن از ضمیر جمع (ما) استفاده میشود، به معنا که این کتاب آسمانی کتابی عظیم در نظر خداوند است.
وی، ادامه داد: قرآن عظیم و بزرگ است، «وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ» نیز به پیامبر تاکید شده که تو چه میدانی که شب قدر چیست؟ معلوم میشود قرآنی که از عظمت برخوردار است در شبی نازل شده که شب قدر است و او هم از عظمت برخوردار است، آن قدر از عظمت برخوردار است که خداوند به پیامبری که علم وسیع و گستردهای دارد میفرماید تو چه میدانی که شب قدر چیست؟ «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» شب قدر از آنچنان عظمتی برخوردار است که از هزار ماه هم بهتر است.
برچسبها لرستان امام جمعه خرم آبادمنبع: ایرنا
کلیدواژه: لرستان امام جمعه خرم آباد لرستان امام جمعه خرم آباد اخبار کنکور بر پیامبر نازل شده شب قدر نازل نازل شده نازل کردیم ما قرآن شب قدر طی ۲۳ سال ال ق د ر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۹۴۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اشتراکات وثیق شیعه و اهل سنت
به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، متن یادداشت به شرح زیر است:
مکتب تشیع و اهل سنت، این دو مذهب اصلی دین اسلام در موارد زیر توافق دارند: 1- اصول ایمانی مشترک:
توحید: هر دو شیعه و اهل سنت به توحید و یگانگی خدا ایمان دارند.
نبوت: هر دو گروه ایمان به پیامبران الهی دارند و پیروی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) را مورد تأیید قرار میدهند
معاد: هر دو شیعه و اهل سنت به معاد و روز قیامت ایمان دارند.
2- عبادات مشترک:
قرآن و سنت پیامبر: هر دو گروه از قرآن و سنت پیامبر اسلام به عنوان منابع اصلی دینی استفاده میکنند.
نماز، روزه و حج: هر دو شیعه و اهل سنت این عبادات را انجام میدهند، با اختلافات کوچکی در جزئیات. 3- محبت به اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله):
هر دو شیعه و اهل سنت از محبت به اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله) و احترام به آنان اطلاع دارند. اهل بیت پیامبر شامل حضرت علی (علیهالسلام)، حضرت فاطمه (سلاماللهعلیها)، امام حسن (علیهالسلام)، امام حسین (علیهالسلام) و سایر افراد خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله) میشوند.
4- معرفت با امامان اهل بیت:
شیعه به معرفت با امامان اهل بیت اهمیت زیادی میدهند. آنها معتقدند که امامان اهل بیت، رهنمودگران و معصومان هستند و دستورات آنها برای مسلمانان بسیار حائز اهمیت است.
5- مراسم و عبادات خاص:
شیعه و اهل سنت در مراسم خود، مانند عید قربان، از عبادات مشترکی استفاده میکنند که در هر دو مذهب تفاوت های جزئی دارد.
انتهای پیام/